Какви са механизмите за защита на ползвателите  при преустановяване на достъпа до Facebook акаунта им, съгласно т.нар. Акт за цифровите услуги (DSA)?  

В днешно време социалните мрежи и платформите за споделяне на онлайн съдържание са станали неразделна част от ежедневието на всеки един от нас. Facebook е една от тези платформи, чрез които хората създават контакти, споделят снимки, спомени, а някои дори я използват, за да развиват и бизнеса си. Ето защо и ограничаването на достъпа до тази толкова голяма платформа се оказва сериозен проблем особено когато човек не е наясно какви са правата му и с какви средства за защита разполага в такава ситуация. Все по-често се срещат случаи, в които ползвателите се оказват без достъп до профила си във Facebook, до информацията, спомените и контактите, които се съдържат в техните акаунти. В много от случаите ползвателите не получават обяснение защо достъпът до Facebook акаунтът им е преустановен или по какъв начин могат да се защитят и да опитат да възстановят акаунта си, или ако е предоставена информация за възможностите за защита – същата е поднесена по неясен и объркващ начин. Това създава усещане у тях, че възстановяването на достъпа до акаунта им и съдържащите се в него данни е твърде сложно и че не разполагат с ефективни средства за защита срещу решенията на Facebook. Дали обаче това в действителност е така? 

Отговорът се крие в Регламент 2022/2065 (DSA) 

За ползвателите, чийто достъп до Facebook акаунта им е ограничен или преустановен, съществуват средства за защита срещу наложените рестрикции и те са уредени в DSA.  Съгласно чл.2 приложното поле Регламента се разпростира по отношение посреднически услуги, които се предлагат по отношение на получатели на услугата, установени в Съюза. С оглед на факта, че  Facebook представлява онлайн платформа по смисъла на чл.3, б. „и“ във вр. с б. „ж“, предл. Iii) от DSA и ползвателите на Facebook имат качеството „получатели на услугата“, доколкото използват Facebook с цел търсене и осигуряване на достъп до информация, то попадаме в приложното поле на DSA. В този смисъл ползвателите на Facebook разполагат с предвидените в DSA средства за защита срещу решенията, с които Facebook преустановява или ограничава достъпа до техните акаунти, а именно: 

  • Право да им бъде предоставено изложение на причините за наложените ограничения, предоставено по ясен и разбираем начин – чл.17 DSA 
  • Право на достъп до ефективна вътрешна система за подаване на жалби, организирана от доставчика на платформата – чл.20 DSA 
  • Право да отнесат спора във връзка с преустановения достъп до сертифициран орган за извънсъдебно разрешаване на спорове – чл.21, пар.1 DSA 
  • Право да отнесат спора за решаване пред съответния компетентен съд в съответствие с приложимото право – чл.21, пар.1 DSA 
  • Право да подадат жалба срещу наложените им ограничения до координатора на цифровите услуги в държавата, в която се намират или в която са установени. 

Освен предвидените в DSA средства за защита, Facebook ползвателите в качеството си на субекти на данни се ползват със закрилата и правата, предоставени им с Регламент 2016/679 (GDPR), по отношение на споделената от тях информация на платформата. 

Информация, която Facebook трябва да предостави по повод наложеното ограничение 

Чл.17 от DSA въвежда задължение за доставчиците на посреднически услуги, в т.ч. и доставчиците на онлайн платформи при налагане на рестрикции по отношение на ползвателите на услугата да предоставят изложение на причините, поради които въпросното ограничение е наложено. В пар.1 в няколко букви са посочени категориите решения, по отношение на които следва да се прилага задължението на доставчика на услугата да предостави на засегнатия ползвател мотивите за решението си, като букв. г) гласи именно: „временно блокиране или закриване на профила на получателя на услугата“. 

В този смисъл, когато при опит да достъпи акаунта си във Facebook, ползвателят получи известие, че достъпът до акаунта е преустановен или временно блокиран, то  Facebook трябва да изпрати и изложение на причините за ограничаването на достъпа, с което да уведоми засегнатия ползвател за всички обстоятелства и факти относно взетото решение за нналагане на ограничението. По конкретно, изложението следва да има следното съдържание: 

  • Информация за последствията, до които води въпросното решение, вида на наложените рестрикции, техният времеви и териториален обхват. 
  • Всички обстоятелства и факти, които да взети предвид и са довели до взимането на въпросното решение, като това включва информация дали платформата е била сезирана от трето лице. 
  • Посочване на причините, поради които акаунтът е блокиран – в частност дали става въпрос за наличие на незаконно съдържание или противоречие с общите условия или политиките на Facebook. В този случай не е достатъчно в изложението просто да е посочено, че акаунтът е блокиран поради „наличие на незаконно съдържание“ или „противоречие  с политиките на Facebook”, a следва да се изложат конкретните нормативни или договорни клаузи, които се считат за нарушени, както и причините, поради които Facebook е счел, че въпросното основание е налице. 
  • Не на последно място, изложението следва да съдържа информация за начина, по който е взето решението – дали са използвани автоматизирани средства, а също така на ползвателя следва да бъде предоставена информация за възможните начини и средства за защита срещу блокирането на достъпа до Facebook акаунта. 

Въвеждайки посочените изисквания към доставчиците на посреднически услуги и онлайн платформи, европейският законодател цели да гарантира на ползвателите на услугите, че ще бъдат надлежно информирани за всички обстоятелства, поради които са им наложени ограничения, и че ще са наясно със средствата за защита, с които разполагат. Нещо повече – DSA въвежда изискване изложението на мотивите за наложеното ограничение да бъде предоставена на достъпен, ясен и разбираем начин и език, което ще рече без използване на безбройни препратки и различни линкове, които да объркват ползвателите на платформата.  

Право на ефективна защита срещу решенията на Facebook 

Още в чл.17 DSA е предвидено изискването доставчикът на посреднически услуги и онлайн платформи при ограничаване на достъпа до акаунтите на своите ползватели  да предостави информация за средствата и механизмите за защита срещу наложените рестрикции. В чл.20 и сл. от DSA са посочени правните средства за защита, с които ползвателят разполага в случаите, в които достъпът до Facebook акаунтът му е забранен или блокиран. 

На първо място, в чл.20 от DSA e предвидено правото на ползвателя на достъп до ефективна вътрешна система за разглеждане на жалбите.  По повод на решенията, с които се ограничава или забранява достъпа на ползвателите на платформата  до техните акаунти, Facebook следва да предостави достъп на засегнатите лица до своята вътрешна система за разглеждане на жалби. Посредством нея засегнатите ползватели  на платформата следва да могат в рамките на поне 6 месеца след като са уведомени за наложените ограничения лесно и бързо да подадат жалба срещу тях. Facebook е длъжен да осигури възможност на засегнатите ползватели да подават безплатно и по електронен път жалби срещу решенията, с които се ограничава достъпът до акаунтите им. Вътрешната система за разглеждане на жалби трябва да отговаря на определени изисквания – а именно трябва да улеснява засегнатите лица при подаването на достатъчно точни и ясни жалби. Засегнатите ползватели имат право жалбите им да бъдат разгледани своевременно, добросъвестно и безпристрастно, като решенията по повод подадените жалби следва да не се основават единствено и само на автоматизирани средства. 

Следващото средство за защита на ползвателите по повод ограничаването на достъпа им до Facebook, предвидено в чл.21 DSA,  е  правото им да се обърнат към сертифициран орган за извънсъдебно решаване на спорове. В пар. 3 на чл.21 е посочено, че органът за извънсъдебно уреждане на спорове следва да бъде сертифициран от координатора за цифровите услуги при спазване на посочените в разпоредбата условия. Тук следва да се обърне внимание на факта, че доставчиците на онлайн платформи, в това число и Facebook, трябва да посочат по ясен и достъпен начин на своите интерфейси, че ползвателите на услугата имат право на достъп до извънсъдебно уреждане на споровете. Важно да се отбележи тук е възможността ползвателите сами да изберат органа за извънсъдебно решаване на спорове, както и обстоятелството, че независимо от изхода на производството по извънсъдебно уреждане на спора, на засегнатите ползватели няма да бъдат възложени в тежест направените в производството разходи от Facebook (арг. от чл.21, пар.5). Тази възможност за извънсъдебно решаване не препятства възможността засегнатите лица да потърсят защита и по съдебен ред в съответствие с приложимото право. 

Не на последно място, средство за защита на засегнатите от решенията на доставчиците на посреднически услуги и онлайн платформи ползватели е предвиденото в чл.53 DSA право да подадат жалба до координатора на цифровите услуги в държавата, в която се намират или в която са установени. Чл.49, пар.2 от DSA предвижда, че във връзка с прилагането на Регламента държавите членки трябва да определят координатор на цифровите услуги, който да отговаря за надзора за спазването на Регламента в съответната държава, а и като цяло в Съюза. Координаторът на цифровите услуги за България е Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Чл.53 DSA предвижда възможност на получателите на услугата да подадат жалба до координатора на цифровите услуги, когато установят, че доставчиците на посреднически услуги нарушават изискванията на DSA.  В тази връзка Facebook ползвателите, чийто достъп до акаунта им е блокиран, имат възможност да подадат и жалба до съответния координатор на цифровите услуги (за България – КРС), в случаите, в които счетат, че с тези действия Facebook нарушава Регламента, като например, не им е предоставен достъп до вътрешна система за жалби, не им е изпратено изложение по чл.17 DSA във връзка с наложените рестрикции.  

Други права, предвидени извън DSA 

Основната причина получателите на услугата да използват платформата Facebook е да създават нови връзки и контакти и да споделят и разпространяват съдържание с останалите. На платформата ползвателите споделят снимки, спомени, контакти и всякаква друга важна и ценна за тях информация. Ето защо, когато Facebook  блокира или преустанови достъп на своите ползватели до техните акаунти, възниква въпросът какво се случва с всичката тази информация, съдържаща се в техните профили. 

На първо място, съгласно чл.15 от GDPR субектите на данни имат право на достъп до своите лични данни, обработвани от администратора на данни, и право да получат копие до тези данни. На следващо място, чл.20 от GDPR предвижда, че субектът на данните има право да получи своите лични данни в структуриран и пригоден за машинно четене формат, като е предоставена възможност субектите на данните да прехвърлят безпрепятствено тези данни на друг администратор. С други думи, Facebook ползвателите имат право на достъп и на преносимост по отношение на всичките данни, които се съдържат в техните акаунти. Това означава, че при преустановяване или ограничаване на достъпа до техните Facebook акаунти, следва да им бъде предоставена възможност безпрепятствено да изтеглят копие на всичките данни, които са се съдържали в техните акаунти. 

В обобщение на всичко изложено дотук, ограничаването и или преустановяването на достъп до Facebook, не означава, че ползвателите на услугата нямат възможност да се защитят срещу рестрикциите, наложени им тази толкова голяма платформа. Съгласно хармонизираните правила за създаване на безопасна, предсказуема и надеждна онлайн среда, съдържащи се с DSA, Facebook ползвателите имат право да получат пълна информация относно причините, вида и основанието за наложените им рестрикции, както и информация за съществуващите средства за защита. В голямата си част предвидените средства и механизми за защита са безплатни и могат да се осъществят в електронна форма, което улеснява възможността на получателите на услугата лесно и бързо да възразят срещу наложените рестрикции и да опитат да възстановят достъпа до акаунтите си. Освен това, при ограничаване или преустановяване на достъпа до Facebook акаунтите, ползвателите имат право да получат възможност да изтеглят копие на данните, които се съдържат в техните акаунтите им, и в този смисъл, информацията, която се съдържа във Facebook профила не се оказва безвъзвратно загубена. 

Ако достъпът до Facebook акаунтът Ви е преустановен, или имате съмнения, че платформата с действията си нарушава правата Ви, предвидени в DSA или GDPR, не се колебайте да се свържете с нас! 

    *Първоначалната консултация има за цел да Ви ориентира какъв тип услуга Ви е необходима във Вашия случай и колко струва тя. Съгласно, чл.9 и 45 от Закона за адвокатурата и чл.5 от Етичния кодекс на адвоката, опазването на Вашите тайни е наша основна мисия и клетвено задължение.

    Поискай консултация

     

      *Първоначалната консултация има за цел да Ви ориентира какъв тип услуга Ви е необходима във Вашия случай и колко струва тя. Съгласно, чл.9 и 45 от Закона за адвокатурата и чл.5 от Етичния кодекс на адвоката, опазването на Вашите тайни е наша основна мисия и клетвено задължение.

      ПУБЛИКАЦИИ

       

      Поискай консултация